Pengikut

Ahad, 26 Disember 2010

Cerpen: Cintailah Aku Sayang..Ep.2


Hari ni Balqish merajuk dengan Daniel. Hentah mengapa hatinya begitu sedih. Suaminya tidak membeli pizza yang telah dia minta belikan tadi. “Abang, mananya pizza? Tadikan ayang dah telefon tolong belikan pizza.”kata Balqish sebaik sahaja mencapai briefcase dan kot dari tangan Daniel. Dilihat tiada apa-apa yang dibawa pulang oleh Daniel selain briefcase dan kot.” Abang minta maaf sayang. Abang betul-betul terlupa. Abang banyak kerja hari ni.” Terang Danial. Dia begitu sibuk dengan kerja-kerja di pejabat kerana syarikat tempat dia bekerja akan membuka cawangan baru. Dan berkemungkinan dia akan ditukarkan ke sana sekali gus dia dinaikkan pangkat kepada penolong pengurus. Rezekinya dan Balqish. “Kenapa abang ni, dah tak sayang ayang lagi ker?” Balqish terus naik ke bilik. Mengurungkan diri dalam bilik. Dia begitu teringin nak makan pizza selepas melihat di televisyen. Bukan kanak-kanak sahaja akan terpengaruh dengan iklan di tv, Balqish juga terliur bila tengok iklan pizza. “Sayang, kenapa macam ni? Abang betul-betul terlupa. Bukan abang sengaja.”pujuk Daniel. Balqish masih berkeras. Selama ini, kalau Daniel terlupa membeli barang atau makanan yang diminta oleh Balqish, Balqish tak adalah merajuk. Dia akan senyum dan akan menyuruhnya membelinya esok sahaja. Hari ini, dah lah Daniel penat, pening dengan kerja-kerja di pejabat, Balqish pula merajuk buat hal. “Sayang, abang penat ni. Janganlah macam ni.Senyumlah sikit. Esok abang belikan pizza tu ya.”pujuk Danial dengan harapan Balqish akan reda dengan rajuknya. Tapi tidak. Balqish hanya mendiamkan diri tanpa bersuara.

Danial masuk ke bilik mandi apabila pujukannya tidak berhasil. Badannya letih perlukan rehat. Pening lagi dengan sikap Balqish. Selepas solat, Daniel terus terlelap sebelah Balqish. Balqish juga telah lama tertidur dalam rajuknya.

“Sayang...sayang..bangun. Dah solat subuh belum ni?” Daniel mengejutkan Balqish. Selalunya Balqish yang akan bangun dulu sebelum Daniel. “Senyum sikit sayang.”Daniel masih mahu memujuk Balqish. Dia amat menyayangi Balqish. Bukan niatnya hendak membuatkan hati Balqish sedih. Lega hati Daniel melihat senyuman Balqish. Senyuman itu yang akan dibawanya hingga ke pejabat. Senyuman itu yang membuatkannya bersemangat untuk bekerja setiap hari. “Sayang, tak kerja hari ni?”Tanya Daniel kepada Balqish yang masih berselimut. Lambat saja pegerakannya. Balqish hanya mengangguk.
“Tapi abang tengak sayang macam tak sihat. Ambil MC lah. Biar abang hantar sayang ke klinik.”Pujuk Daniel bila Balqish mula menuju ke bilik air. Dalam bilik air terdengar suara Balqish memuntahkan sesuatu. Daniel cemas.”Sayang...sayang buka pintu. Kenapa ni? Ketukan pintu yang bertalu-talu oleh Daniel tidak diendahkan oleh Balqish. ‘Biar dia tahu, aku bukan merajuk main-main.’kata Balqish dalam hati. Selesai mandi, selamba saja Balqish keluar dari bilik air seperti tiada apa yang berlaku. “Sayang, are you ok?”Tanya Daniel prihatin. Balqish hanya mengangguk kepalanya sahaja. Depan Daniel dia hanya berpura-pura, tetapi sebentar tadi hanya Allah sahaja yang tahu. Bagai nak terkeluar isi perutnya, tetapi tiada apa yang keluar. Yelah dari semalam perut kosong. Ingatkan nak makan pizza, tapi hampa. ‘Apasallah tekak aku loya semacam jer, perut masuk angin agaknya.’teka Balqish. Dia memang tak boleh perut kosong, mulalah macam nak muntahlah, pening kepalalah, macam nak pitam pun ada. Dah biasa bagi Balqish kalau tak sempat makan atau tak makan.

Dalam merajuk, Balqish tetap buatkan air untuk suaminya. ‘Takkan lah nak buat air untuk aku seorang saja. Nampaklah sangat zalim aku ni.’ Tetapi tidak seperti kebiasaannya, Balqish pergi kerja tanpa bersalaman dengan Daniel. Selalunya, Balqish akan menyalami suaminya dan Daniel akan mengucup pipi dan dahi Balqish. Telah menjadi rutin mereka sejak berkahwin, tetapi tidak pada hari ini. Hati balqish masih lagi terasa. Tengoklah sampai bila dia nak merajuk dengan Daniel.

Dalam perjalanan ke pejabat, balqish sempat singgah 7Eleven. Hendak membeli penadol, lepas sarapan nanti boleh makan penadol. Tidak perlu dia ke klinik. Balqish memicit-micit kepala yang masih pening. ‘Minta-minta lepas breakfast oklah kepala ni. Berdenyut-denyut. Rasa nak tercabut pun ada.’ Balqish berkata kepada dirinya sendiri. ‘Dah lah pukul 11 pagi nanti ada meeting. Macamana nak concentrate ni,kalau kepala masih berdenyut-denyut.’ Selepas sarapan, balqish menelan 2 biji penadol. Tetapi masih tidak menunjukkan tanda-tanda kepalanya akan baik, makin pening adalah. “Eh..eh..tadi kau dah telan 2 biji. Ni nak telan 2 biji lagi. Bahaya lah cik kak. Minum air masak banyak-banyak Balqish.” Nasihat kawannya, Hanna.

“Balqish........”jerit Hanna apabila tiba-tiba Balqish pengsan. Baru sahaja Balqish bangun dari kerusinya, badannya rasa nak jatuh, kepalanya berpusing-pusing. Belum sempat dia memegang sesuatu badannya terjelepuk jatuh. “Balqish...Balqish....kenapa ni? Kau tak sihat ker?” Hanna dari tadi gelisah melihat Balqish. Disapu-sapu air ke muka Balqish dengan harapan Balqish akan sedar.”Aku...aku pening lah.” Balqish masih lagi tidak bermaya untuk bangun. “Aku bawa kau ke klinik ya?” Hanna membantu Balqish bangun dan duduk di kerusi. “Tak apalah, aku dah ok, lagipun sekejap lagi dah nak mula mesyuarat.” Dalih Balqish. Dia memang tidak suka ke klinik. Tak tahu kenapa. Rela dia sakit dari pergi ke klinik. “Mana boleh, nanti pengsan lagi. Jom..jom aku papah kau pergi klinik. Lagipun Encik Faris telefon kata mesyuarat ditangguhkan.” Kata Hanna memujuk Balqish. Kadang-kadang Balqish ni keras kepala juga. Harap muka saja lembut, tapi hati keras. Macam batu.

Tiba di tempat parking kereta Balqish bersuara. “Hanna, hantar aku balik sajalah. Aku nak rehat saja. Pening sangat ni. Jumpa doktor pun bukan dia boleh buat kepala aku baik. Dia bagi ubat je.”Balqish masih lagi berdegil untuk ke klinik. “Aku half day, dan aku nak ambil cuti 2 hati. Berehat puas-puas.” Kata Balqish semasa Hanna menghantarnya pulang ke rumah. Hanna tak kuasa nak melayan Balqish yang macam budak kecik. Apa yang dia kata memang kita tak boleh lawan. Degil.Nak menang saja. Tapi Balqishlah satu-satunya kawan baiknya sejak dari universiti. Balqish tak kedekut, suka membantu sebab itu mereka masih berkawan baik. Takdir juga mereka bekerja di tempat yang sama.

“Kau janganlah risau. Aku duduk rumah saja, berehatlah.” Balqish tahu Hanna marah dengannya. Dia memang degil. Tak Nak ke klinik. Membazir duit jer. “Yelah tu. Aku tak fahamlah dengan kau ni. Dah besar panjang macam ni, dah jadi isteri orang pun masih takut pergi klinik. Pergilah klinik, check lah. Manalah tahu aku nak dapat anak buah ke?” Hanna membebel pada Balqish. “Ops...erm anak buah. Balqish hentah-hentah kau pregnant kot.” Hanna meneka. “Mengarut lah kau ni. Aku dah check sendirilah. Tak pregnant lah.Negetif.” Kata Balqish sambil ketawa. ‘Pandai juga Hanna ni. Tak kawin lagi boleh dia kata aku pregnant.’gomel balqish dalam hati. Tapi terfikir juga Blqish, dia buat ujian kehamilan bulan lepas. Bulan ni tak buat pun. Kalau buat tapi tak mengandung, mengecewakan hati, baik tak payah buat. “Oklah, kalau ada apa-apa aku call kau ya.”janji Balqish untuk menyedapkan hati Hanna. “Cik kak oi, buat apa call aku, call lah suami kau tu. Kau ingat kau tu bujang lagi ke macam dulu-dulu. Orang ni juga yang kau telefon temankan pergi shopping lah, ajak balik kampunglah..macam-macam.” Kata Hanna sambil menghidupkan enjin keretanya. Dia perlu segera pulang ke pejabat, ada banyak kerja yang tunggu. ‘Kalau dah siap kerja, dengan senang hati boleh tinggalkan pejabat untuk kerja luar minggu depan.’ Hanna berkata didalam hati.

Bersambung.......

2 ulasan:

  1. wOww.. rajinnyer tulis cerpen^^ sy mmg suke bce cerpen bb2 i folo u..=)errr tp font tuh kaler nk sama lak ngn background, klu tukar ke kaler putih or kaler yg lg terang pasti lg gojess cerpen neh.. heheh just pndgn dr sy jer.. no hard feeling k=))

    BalasPadam
  2. TQ luna....TQVM...maaflah tak bersambung2 lagi cerppen ni...

    BalasPadam