Pengikut

Isnin, 13 Disember 2010

Cerpen: Cinta Pertama Vs Cinta Utama Ep.4


Dalam kesesakan orang ramai berpusu-pusu di Pesta Buku Antarabangsa PWTC, kelihatan Ashraf membelek-belek buku agama di gerai Telaga Biru. Setiap tahun dia pasti akan meluangkan masa dihujung minggunya mengunjungi pameran tersebut. Seingatnya 3 kali dia datang ditemani Balqish. “Isy..asyik ingat Balqish lagi. Itulah siapa suruh datang sini. Kan dah ingat dia.” kata Ashraf didalam hati. Ashraf memilih sebuah buku yang ditulis oleh Ustaz Hasrizal Abdul Jamil bertajuk ‘Murabbi Cinta’. Selesai membayar, dia berhajat mengunjungi gerai lain pula. Ashraf adalah penggemar majalah Ujang, mungkin ada majalah ujang keluaran yang lepas masih belum dibacanya.

“Eh..sorry. Awak nak majalah ni juga ker?” Tanya Ashraf kepada seorang gadis. Mereka memegang majalah yang sama. Majalah Ujang keluaran Bumper yang masih belum dibacanya. “Tak apalah. Ambil jerlah.” Kata gadis itu seraya mengambil majalah lain.

Dalam perjalanan pulang ke rumah, fikirannya melayang teringat Balqish. Puas dia menangis waktu Balqish membawa berita balqish akan bertunang. Memang di depan Balqish dirinya nampak tenang namun di dalam hati lelakinya dia menangis. Malam itu, 3 kali Ashraf membaca surah Yaasin untuk menenangkan dirinya. Sehinggakan rakan serumahnya menyangka ada musibah yang berlaku kepada keluarganya. “Ashraf, lain macam je aku tengok kau. Ada sesiapa meninggal ker? Sampai 3 kali baca Yaasin.” Kata Mail rakan serumahnya.”Tak ada apa-apalah” Ashraf masih mahu menyembunyikan kisah sedihnya. “Oklah,aku tidur dulu.Eh..eh...mana gambar awek kau. Aku tengok dulu bukan main besar kau tampal kat dinding tu.” Terlihat-lihat Mail di sekeliling bilik Ashraf. “Aku simpan dalam albumlah. Sibuk lah kau ni.” Ashraf memujuk hatinya, dia pasrah andai Balqish bukan jodohnya. Dia juga bukan tidak pernah berusaha memujuk Balqish untuk memilihnya. Dia pernah memberi Balqish CD yang mengandungi lagu-lagu cinta dengan harapan Balqish menolak pinangan itu dan memilihnya. Namun suratan takdir Balqis bukan jodohnya.

‘Biar berjuta tangan menghalang...namun cintaku tetap padamu...Biar berjuta tangan menghalang...namun cintaku tetap padamu....’ Ashraf akan mendengar lagu-lagu yang pernah diberikan pada Balqish. Memang dia membuat salinan CD tersebut. Termasuklah lagu yang sedang didengarnya ‘Bias Cinta’ dari kumpulan Desire. Selain lagu itu, lagu yang paling Ashraf ingat dan bermakna pada dirinya adalah lagu ‘Titian Hasrat’dan ‘Bila diburu kenangan’ dari kumpulan Samudera. Lagu tu memang dia tujukan pada Balqish dengan harapan Balqish memahami hati dan perasaannya. Tapi sayang, memang jodohnya bukan dengan Balqish.Dia pasrah dan reda jika itulah takdirnya.

Sedang asyik Ashraf melayan perasaan.”Ya Allah, macamana pula tak perasan lampu dah merah. Tak pasal-pasal terlanggar kereta orang.” Tanpa Asyraf perasan lampu isyarat telah bertukar merah keretanya telah melanggar kereta lain. Dia berhenti dibahu jalan. Dia harus bertanggungjawap atas apa yang telah berlaku. “Maaflah cik, saya tak perasan lampu dah merah. Tak sempat saya nak perlahankan kereta saya.” Tutur Ashraf. Menyesal dengan apa yang berlaku. “Eh, cik ni yang saya jumpa di Pameran Buku tadikan. Di gerai majalah Ujang kan.” Kata Ashraf terkejut. Gadis itu adalah gadis yang berebut majalah yang sama dengannya tadi. Gadis itu hanya memandang sayu pada keretanya. Alamak, kereta barulah. “Oklah, macam nilah, cik. Kalau cik nak saya bayar segala kerosakan kereta cik, cik boleh telefon saya.” Ashraf memberi nombor telefonnya kepada gadis tadi. ”Masalahnya saya langsung tak tahu pasal kereta. Hendak baiki di mana. Risau juga kalau kena tipu. Baru sebulan saya pakai kereta ni.” Terang gadis tersebut. Ashraf bersetuju membawa gadis tersebut ke bengkel kawannya di Kajang. Disebabkan hari telah lewat, kereta gadis tersebut tidak dapat disiapkan. “Ashraf, sorrylah kereta kawan kau ni tak dapat aku buat sekarang. Suruh dia letak disini dulu, esok petang datang ambil semula.” Terang Amir rakan baiknya. Ashraf menghantar gadis tersebut pulang ke rumahnya. Kebetulan mereka sehaluan, gadis tersebut juga tinggal di Serdang. “Erm...lupa pula nak bagitahu nama saya, Ashraf. Cik?” Tanya Ashraf sebaik sahaja mereka masuk ke dalam kereta. “Panggil saya Ain saja. Nama dalam IC Nurul Ain.” Pada pandangan mata Ashraf Ain cantik, secantik namanya. Cuma badannya sedikit gempal. ‘Sudah berpunya ke belum ya gadis sebelah aku ni?’ Ashraf berkata didalam hati.Tapi kalau sudah bersuami, tentu dia tidak setuju Ashraf menghantarnya. Tentu dia akan menelefon suaminya atau tunangnya. Setidak-tidak pun teman lelakinya. Ashraf bukan terdesak mencari teman wanita, tapi sekurang-kurangnya ada juga tempat dia bercerita dan berkongsi cerita. Dapat juga dia melupakan Balqis. Walau begitu payah dia membuang perasaan sayangnya pada Balqish, dia harus kuat. Buat apa mengenang isteri orang. Bukan tidak ada gadis dalam dunia ini.

“Terima Kasih, Ashraf. Menyusahkan Ashraf saja. Ingat nak minta tolong rakan serumah Ain tadi, tapi dia sedang bercuti. Terima kasih ya.” kata Ain sebaik sahaja tiba dihadapan rumahnya. “Ish..tak ada masalah lah. Kebetulan Ashraf pun tinggal di Serdang.” Sebelum Ain masuk ke rumahnya, Ashraf menawarkan diri untuk membawanya mengambil kereta Ain esok. “Ain, esok pergi ambil kereta dengan siapa? Kalau tak keberatan boleh Ashraf hantarkan ke bengkel.” Harapan Ashraf agar dia dapat bertemu lagi dengan Ain. Hatinya mahu mengenali gadis tersebut. “ Menyusahkan Ashraf saja, tak apalah. kalau tak ada sesiapa yang boleh hantar Ain. Ain telefon Ashraf ya.” Janji Ain. Ashraf terkilan tapi menaruh harapan agar Ain menelefonnya.

‘....Farhana..oh..farhana...kau cantik tapi berbisa..’Nyaring bunyi telefon Ashraf. Ashraf sengaja menguatkan volumn telefon bimbitnya. Dia bekerja dengan mesin-mesin yang bebunyi kuat. Jadi terpaksalah dia menguatkan volumn telefonnya, manalah tahu waktu-waktu begini maknya akan telefon. “Assalamualaikum.hello! Cakap kuat sikit.” Jerit Ashraf.”Ni Ain. Ingat lagi tak?” Ain pun turut menguatkan suara. Nasib baik dia berada dalam tandas, kalau tidak satu pejabat dengar suaranya yang kuat tu.”Ha..a, ingat...ingat.” perbualan yang terhad disebabkan bunyi mesin yang terlalu kuat. “Ok..Ashraf ambil Ain lepas kerja. Pukul 5.30 ya. Ok?” Ain menelefonnya pagi itu untuk mengajak Ashraf mengambil keretanya di bengkel. Ain mengambil cuti separuh hari. Kalau tak ambil cuti mana sempat nak ambil kereta. Waktu pejabat habis pukul 5. Nak naik komuter lagi.  Sesak dengan orang ramai lagi. Perjalanan dari stesen komuter Bandaraya ke Serdang ambil masa sejam. Memang tak sempat.

“Ain kerja di mana? Tanya Ashraf yang ingin mengenali Ain dengan lebih dekat lagi. “Ain kerja di Bank Islam dekat Jalan Raja Laut, KL.” Jawab Ain sambil membetulkan tudungnya yang agak berserabut.”Ait, cepatnya sampai rumah. Habis kerja bukan ke pukul 5. 5.30 dah sampai rumah. Tanya Ashraf kehairanan. Ain memberitahunya dia mengambil cuti separuh hari bertujuan untuk mengambil keretanya.

Sejak pertemuan itu, Ashraf sering menelefon Ain. Ashraf tahu Ain masih belum berpunya, apa salahnya mereka berkawan. Andai ada jodohnya dengan Ain dia terima. Syukur masih ada lagi insan yang dapat memberi kebahagiaan kepadanya. Dengan Ain dia bertukar-tukar cerita. Dari hal kerja hingga kepada hal keluarga. Ain merupakan anak yatim yang kematian bapa sejak di tingkatan 5. Ain dan 5 orang adiknya dibesarkan oleh ibunya. Ibunya banyak berkorban menyekolahkannya hingga mendapat segulung ijazah. Sehingga kini, Ain tidak pernah lupa mengirimkan duit perbelanjaan untuk ibunya di kampung.

Walaupun Ashraf baru 3 bulan mengenali Ain, tapi dia sudah berhajat menjadikan suri hidupnya. Dia takut  akan kehilangan Ain. Dia takut perkara yang sama berlaku semasa berkawan dengan Balqish.

Suatu hari mereka bertemu, Ashraf menyatakan hasratnya itu kepada Ain. “Ain, Ashraf ingin jadikan Ain teman hidup Ashraf. Ashraf ingin jadikan Ain suri dalam hati Ashraf. Kalau Ain setuju, sudikah ain terima lamaran Ashraf dan Ashraf akan hantar rombongan meminang.” Tutur Ashraf yang agak bercelaru. Ashraf takut hajatnya tidak diterima Ain. Ashraf takut Ain kata dirinya tergesa-gesa dan tak sabar. Bagi Ashraf, setakat yang dia kenal tentang peribadi Ain, dia boleh terima seadanya. Andai suatu hari ada sesuatu tentang Ain yang tidak disukainya, dia akan tegur. InsyaAllah, Ain seorang yang mudah dibentuk. Ashraf percaya jika perkahwinan  tanpa syarat pasti membuahkan kebahagian kepadanya. Ain hanya mengangguk tanda setuju dengan lamaran Ashraf itu. Ain percaya Ashraf seorang yang bertanggungjawab dan tidak akan sia-siakan hidupnya.

Ashraf dan Ain bersetuju mereka bertunang pada hari keempat hari raya nanti. Pada ibunya, Ashraf menyampaikan hajatnya memperisterikan Ain. Dia meminta Ibunya menghantar rombongan.”Mak, mak boleh tolong Abang tak? Pinangkan Ain untuk Abang.” Ashraf membahasakan dirinya Abang dengan ibunya. “Ain yang Abang bawa hari tu ke? Baguslah, baik budaknya. Pandai masak, pandai ambil hati.” Ashraf memang rapat dengan ibunya. Maklumlah itulah seorang anak lelaki yang ibunya ada. “Alhamdulillah, dah terbuka hati anak teruna mak seorang ni berkahwin. InsyaAllah, mak dan abah bagitahu Mak Ngah dan Pak Ngah, kita pergi meminang Ain.” Kata ibunya sambil mengusap-usap rambutnya. Ashraf memang anak manja. Abahnya dari tadi hanya mendengar saja bersuara.”Abang dah cukup duit ke nak kahwin?” Walaupun dia tahu anaknya seorang yang suka menyimpam duit tetapi belanja kahwin zaman sekarang kena ambil kira. “Alhamdulillah, abah. Abang rasa dah cukup duit abang dalam simpanan. Abah janganlah risau.” Jelas Ashraf. Ambil berat juga abahnya. Abahnya memang tak banyak cakap, sebab itu dia lebih rapat dengan ibunya.

Hari yang dijanji telah berlalu. Kini Ashraf tidak sunyi lagi. Hidupnya kini ceria. Ain kini sah menjadi tunangnya. Tapi ingatannya pada Balqish masih belum terpadam. Mampukah dia membuang segala kenangannya bersama Balqish. Mampukah Dia menjadi suami yang terbaik untuk Ain. “Ya Allah. Berilah aku kekuatan untuk mengharungi semua ini. Berilah kebahagian kepada aku dan Ain tanpa ada bayangan Balqish.”

Tempoh pertunangan yang telah dipersetujui oleh keluarga Ashraf dan Ain hanya 6 bulan. Itu adalah pemintaan Ashraf. Perasaan takut kehilangan masih terasa. Dia kehilangan Balqish yang dicintai. Dia tidak mahu kehilangan Ain pula. Walaupun dia sedar cintanya pada Ain tidak setanding cintanya pada Balqish. Namun dia berjanji akan menjadi suami yang terbaik untuk Ain. Dia juga mengimpikan sebuah keluarga yang bahagia. Kehilangan Balqish menyedarkannya tentang hakikat kehidupan. Tentang cinta agung Allah swt. Cinta utama dan cinta hakiki hanya padamu. “Ya Allah....PadaMu ku bersujud memohon agar kehidupanku dilimpahi rahmatMu dan kebahagiaan....”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan