Pengikut

Isnin, 13 Disember 2010

Cerpen: Cinta Utama Vs Cinta Pertama Ep. 1



Cinta pertama vs Cinta Utama. Orang kata cinta pertama memang sukar dilupakan. Mungkin betul, tapi mana yang lebih penting cinta pertama atau cinta utama? Bagi Balqish dia tidak pernah lupa cinta pertamanya. Cinta pertama setelah membuka pintu hati untuk dimiliki oleh seorang yang bernama lelaki. Balqish mengenali Muhammad Ashraf semasa menjalani latihan praktikal di Serdang. Daripada sahabat biasa,perasaan berubah menjadi rindu. Bibit cinta mula berputih dihati Balqis dan Ashraf. Bagi Balqish memang dia berjanji pada dirinya dia hanya akan bercinta selepas menggenggam segulung ijazah. Hadiah yang paling berharga untuk kedua orang tuanya. Kerana merekalah Balqis boleh sampai ketahap sekarang.



Ashraf lelaki biasa yang hanya berkelulusan SPM dan bekerja sebagai juruteknik di sebuah kilang. Walupun Ashraf hanya lelaki biasa yang tidak mempunyai pendidikan tinggi,namun Balqish selesa berkawan dengannya. Bagai ada keserasian antara mereka. Apa yang Balqish suka tentang Ashraf ialah kerana sifat kerendahan dan ketakwaan yang dimiliki oleh Ashraf. Seringkali Ashraf mengingatkan Balqis supaya jangan sesekali meninggalkan solat dan sentiasa menjaga kedua ibubapa. Kadang-kala Ashraf mengingatkannya tentang puasa sunat.



Hampir setiap bulan mereka bertemu. Tapi tidak pernah sekalipun Ashraf mengambil kesempatan menyentuh Balqish walau hanya memegang tangan. Ashraf dan Balqish mahu menjaga hubungan mereka. Mereka mahu menjaga batas-batas pergaulan antara mereka selagi tidak diijabkabulkan.



Suatu hari, Balqish menyuarakan apa yang terbuku dihatinya tentang hubungannya dengan Ashraf. “Ashraf, boleh Balqish tanya sesuatu? Kata Balqish sambil tertunduk malu. Menahan perasaan malu bertanyakan soal hati kepada Ashraf. Wajarkah seorang gadis bertanyakan soal hati dengan seorang lelaki? Tapi jika Balqish tidak bertanya manakan dapat jawapannya. “Erm...Balqish nak tanya apa? Tanyalah. Kalau ashraf boleh jawab,Ashraf jawab.” Dalam hati hanya tuhan sahaja yang tahu perasaan berdebar Ashraf. Apakah soalan yang hendak ditanya oleh Balqish terhadapnya. “Erm,sebenarnya Balqish malu nak tanya,tapi Balqish perlu jawapan dan kepastian daripada Ashraf.”Tersekat-sekat suara Balqish antara dengar dan tidak. “Erm...tentang kita. Hubungan kita?Ashraf betul-betul serius ke berkawan dengan Balqish? “ Lega hati Ashraf,hanya itu saja soalan yang Balqish tanya. “Balqish, sejak kita mula bertemu hati Ashraf dah tertarik dengan Balqish. Hati Ashraf kata inilah gadis yang aku cari untuk dijadikan isteri dan ibu kepada anak-anakku.. Ahsraf berjanji suatu hari nanti Ashraf akan jadikan Balqish permaisuri dalam hidup Ashraf. Tapi bukan waktu yang terdekat ini,bagilah peluang pada Ashraf untuk menyelesaikan masalah Ashraf.” Kata Ashraf panjang lebar. Dia tidak mahu menghampakan perasaan buah hatinya itu. Dia juga tak sanggup kehilangan Balqish. Begitu juga Balqish tak sanggup kehilangan Ashraf. Bagi Balqish dia tidak mahu berkawan lama-lama. Jika masing-masing sudah menyukai antara mereka, harapannya agar mereka dapat mendirikan rumahtangga. Tetapi bagi Ashraf, dia perlu menyelesaikan masalahnya dahulu sebelum menikahi Balqish.



Pertemuan itu merupakan titik permulaan kesunyian hubungan mereka. Tanpa berbalas SMS, tanpa panggilan telefon, hubungan mereka semakin sunyi. Mungkin masing-masing menilai tentang hubungan mereka. Tetapi Balqish tidak boleh berdiam diri, membisu tanpa kata, dia tekad untuk bertemu Ashraf. Balqish mahu Ashraf memikirkan tentang hubungan mereka dengan lebih serius. Balqish pasti akan teringat pesan abah selepas mereka sekeluarga solat berjemaah. “Balqish, abah nak tanya sikit. Balqish dah habis belajar kan,dah dapat kerja. Balqish tak ada kawan lelaki ker? Abah nak juga tengok anak abah ni naik pelamin.” Abah berkata berbasi-basi.”Kalau dah ada,bawalah jumpa abah.” Balqish hanya tunduk malu memandang tikar sejadah. Malu juga bila abah buat pertama kali bertanyakan tentang kawan lelaki. Balqish antara yakin dan ragu untuk menjawab soalan abahnya. Kalau kata dah ada, tapi Asraf tidak bersedia berjumpa abahnya, bagaimana? Kalau jawapannya tidak, dia sudah berbohong dengan abahnya tentang Ashraf. “Erk..dah ada, bah. Tapi kami plan tak nak kawin lagi.” Itu sahaja jawapan yang termampu dikatakan oleh Balqish. “Tak apalah kalau tak plan nak kawin lagi, tapi abah harap kamu tidak berkawan lama-lama sangat. Kalau sudah cukup semuanya, apa yang hendak ditunggukan lagi. Perbualan dengan abah pada malam itu tamat disitu sahaja.



Hari ini merupakan hari pertama umat islam berpuasa. Balqish dan Ashraf bersetuju untuk berjumpa dan berbuka puasa bersama. Hari ini juga Balqish mahu mendapatkan kata putus dari Ashraf tentang hubungan mereka. Kebiasaan mereka akan makan dikedai mamak. Walaupun Balqish tidak berapa gemarkan masakan mamak,demi buah hati yang disayangi diturutkan juga dan ditelankan juga makanan ke tekaknya. Sambil menunggu azan maghrib berkumandang, Balqish mengambil kesempatan bertanyakan tentang hubungan mereka kepada Ashraf. “Erm..Ashraf,kalau Balqish tanya jangan marah ye.” Kata Balqish sambil menguis-nguis nasi di pinggannya. “Kalau Balqish yang tanya takkan lah Ashraf nak marah. Balqishkan buah hati Ashraf” Sambil menatap wajah Balqish yang putih gebu. Wajah lembut itulah yang didambanya setiap hati untuk dijadikan isteri dan ibu kepada anak-anaknya. “Ermm..Ashraf,lama lagi ke perlu Balqish tunggu Ashraf untuk berjumpa dengan mak dan abah Balqish?” Dengan suara yang paling lembut dan perlahan Balqish bertanya supaya hati Ashraf tidak tersentak.”Sabarlah, sayang....Sabar ya.” Itu sahaja yang terkeluar daripada mulut Ashraf. “Tapi sampai bila? Sampai bila kita hanya berkawan dan berjumpa tanpa ada ikatan yang sah?”Ashraf pula jadi buntu memikirkan jawapan yang sesuai supaya Balqish bersabar. Ashraf hanya membisu, tiada kata yang dapat dikeluarkan dari mulutnya.



Selepas mereka berbuka puasa, Ashraf mengajak Balqish ke masjid berhampiran menunaikan solat maghrib. Sikap Ashraf yang tidak betah melengahkan solat membuatkan hati Balqish berbolak-balik tentang keputusannya. “ Ashraf, kalau Asraf tidak bersedia lagi untuk berjumpa dengan abah dan mak Balqish, Balqish rasa kita ‘break’ dulu hubungan kita. Bukan balqish tak sayang Ashraf tapi biarkan Balqish tenang dulu dan biarkan Ashraf menyelesaikan masalah Ashraf dulu. Lepas ni kalau kita ditakdirkan ada jodoh kita sambung semula. Buat masa sekarang Balqish rasa kita jadi sahabat biasa sahaja.” Balqish menahan tangisannya supaya tidak disedari oleh Ashraf. Bukan mudah untuk dia membuat keputusan ini. Melukai hatinya dan juga insan yang disayanginya, Ashraf. Ashraf juga menahan sebak,mengapakah begini berakhirnya hubungannya dengan Balqish. Walau dia bisa bersahabat dengan Balqis, tapi keputusan Balqish membuatkan hatinya sebak. Ashraf tidak segan silu menangis dihadapan Balqish. Begitu juga Balqish. Hati mereka tidak rela hubungan mereka putus. “Ya Allah, ampunilah dosaku. Hambamu yang kerdil ini telah melukakan hati insan yang terlalu baik denganku.” Rintih Balqish di dalam hati. Terbayang dimata Balqish pertama kali mereka berjumpa di sebuah Gerai Satey. Pasti tempat itu menjadi memori dan kenangan untuk Balqish dan Ashraf. Pada waktu itu juga, Ashraf membayar makanannya termasuklah makanan yang dikirim oleh kawan serumahnya. Kata Ashraf dia belanja sempena hari lahirnya. Sungguh indah kenangan itu.



Bersambung.......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan