Pengikut

Isnin, 13 Disember 2010

Cerpen: Cinta Pertama Vs Cinta Utama Ep.2

Dengan tangisan yang masih berbaki, Asraf memujuk Balqish. Mungkin lebih kepada memujuk hatinya yang telah terluka. “Lepas ni, Ashraf nak jumpa Balqish lagi. Boleh?” Nada suara Ashraf menahan sebak. Balqish hanya mampu menganggukkan kepala. Dia masih sayangkan Ashraf. Dia tidak ada orang lain selain Ashraf. Tapi bila perhubungan mereka bertukar hanya sebagai sahabat, hati dan perasaan Balqish lebih tenang. Tidak terlalu mengharapkan apa-apa daripada Ashraf. Dia yakin kalau Allah swt telah tetapkan jodonhnya dengan Ashraf, itulah jodohnya. Tidak lari kemana. Itulah yang terbaik yang ditakdirkan. Jika jodohnya dengan insan lain, dia berserah. Malam itu, Balqish bangun dari tidur bermunajat kepada Yang Maha Esa, Yang maha Pengasih dan Pemurah, memohon ketenangan jiwa, memohon petunjuk agar keputusan yang diambil membawa seribu satu hikmah.



‘Andaiku tahu kapan tiba ajalku...’ tiba-tiba telefon Nokia Balqish berbunyi. Tertera nama ‘Abah’ di skrin telefon bimbitnya. “Ait,ada apa abah telefon. Baru saja orang telefon dah abah telefon semula.” Mengomel balqis sambil menekat butang pada telefonnya. “Waalaikumusalam, kenapa abah telefon Balqis.” Terdiam Balqis bila abah membawa berita bahawa anak sahabat abahnya mahu meminangnya. Terkedu pun ada. Dia masih sayangkan Ashraf dan dalam waktu yang sama tidak mengharapkan apa-apa daripada Ashraf. Ashraf pula tidak pernah berjanji apa-apa dengannya, cuma berkata jika ada jodoh, dia akan memperisterikan Balqish.



Esoknya, Balqish ke tempat kerja Ashraf. Ashraf hanya tersenyum mendengar berita yang diberitahu oleh Balqish. “Baguslah dah ada orang yang meminang, melepaslah Ashraf kan. Lagipun berkat kalau orang tua yang pilihkan jodoh untuk kita.” Asraf tenang bersahaja. Tetapi didalam hati hanya tuhan yang tahu betapa hancurnya hati dan kecewanya bila bunga yang dipuja hendak diambil orang. “Tapi Balqish ada masa lagikan, boleh bagitahu abah yang Balqish tolak pinangan tu” kata Balqish tersedu-sedu. Tangisannya tidak tertahan sebaik sahaja menatap wajah Ashraf yang tenang itu. Ini membuatkan hati Balqish tekad tidak mahu menerima pinangan itu. “Ashraf harap Balqish dapat buat keputusan yang betul dan terbaik. Balqish, kalau Balqish nak tahu dalam hati Ashraf ni tak ada orang lain selain Balqish. Hanya balqish yang ingin Ashraf jadikan isteri.” Pujuk Ashraf dengan harapan Balqish memihak kepadanya. Memilihnya dan menolak pinangan anak sahabat abahnya.



Balqish tekad pulang ke kampung memujuk abah dan ibunya supaya menolak pinangan itu. Memandangkan hari sudah malam, Balqish merancang pulang ke kampung pada esok pagi, selepas subuh. Pada malam itu, Balqish tidak dapat melelapkan mata. Hanya membaca ayat suci Al-Quran beiringan dengan tangisan Balqish. Balqish rasa tenang membaca ayat dari Al-Quran itu. Al-Quran yang dihadiahkan oleh Ashraf pada hari lahirnya. Juga telekung yang dipakainya adalah pemberian Ashraf. ‘Ya Allah, mengapakah aku menjadi insan yang lemah, menangis kerana seorang lelaki. Berilah aku kekuatan, Ya Allah.’doa balqish dalam solatnya.



Pertama kali Balqish memandu kereta miliknya berseorangan pulang ke kampung. Setelah 4 jam memandu Balqish terus mendapatkan mak dan abahnya. “Abah..ibu, Balqish tak nak bertunang. Ibu dan abah tolaklah pinangan tu....Balqish, Balqish dah ada kawan lelaki, Ashraf.” Tersedu-sedu Balqish menagis dipangkuan ibunya.

“Apa yang Balqish cakap ni? Ibu dan abah dah setuju rombongan Daniel datang lepas raya haji. Janganlah malukan ibu dan abah, Balqish.” Abah juga memujuk supaya menerima lamaran Daniel. Abah yang banyak berbicara dan memujuk. Mungkin dia benar-benar mengharap agar Balqis menerima pinangan itu. Akhirnya hati Balqish terpujuk bila mengingati pesanan ustazahnya dahulu. ”Redha Allah terletak pada Redha ibubapa”. Mungkin kalau Balqish mengikut kata dan nasihat Ibu dan abahnya, kehidupannya nanti sentiasa diberkati Allah swt. Itulah yang Balqish inginkan. Hidup sentiasa diberkati Allah. Hidup sentiasa tenang. “Ya Allah, ampunilah dosaku.Berilah ketenangan dan ketabahan kepadaku dalam mengharungi dugaan ini. Aku inginkan keredaanMu dan keredaan kedua ibubapaku.” Doa Balqish di dalam hati.

Balqish pulang ke Bangi dengan pelbagai perasaan. Separuh hatinya mengikut kata dan nasihat ibu dan abahnya. Separuh lagi masih menyayangi Ashraf, masih mengingati Ashraf dan masih mengharapkan jodohnya bersama Ashraf. Ashraf lelaki yang baik. Adakah Balqish akan gembira melukakan hati Ashraf. Tapi itu bukan niatnya. Hanya tuhan yang tahu perasaannya.



Bersambung......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan