Pengikut

Isnin, 13 Disember 2010

Cerpen; Cinta Pertama Vs Cinta Utama Ep.3


Hari-hari yang dilaluinya sebagai tunangan orang tidak menggembirakannya, dia sentiasa mengingati Ashraf. Tapi apakan daya, perhatiannya harus lebih kepada Daniel. Walaupun hatinya tidak ikhlas menerima Daniel, segala perancangan yang di rancang oleh Daniel, Balqish turuti. Termasuklah untuk menghadiri kursus perkahwinan dan membeli kelengkapan hantaran. Balqish perlahan-lahan memujuk hatinya untuk menerima Daniel. Daniel juga lelaki yang baik. Mempunyai keluarga yang baik-baik. Ibu bapanya orang yang dihormati. Apa yang Balqish inginkan? Daniel juga tidak betah meninggalkan solat dan sentiasa berjemaah di masjid. Mungkin, Ashraf merupakan cinta pertama Balqish menyebabkan dia begitu sukar melupakan Asraf.  Andai Daniel tidak sempurna, adakah dirinya sempurna. Dia belajar menerima Daniel dalam hidupnya. Buku-buku motivasi dan buku agama adalah pengubat kesedihannya. Dia ingin bangun tanpa mengingati kisah-kisah sedih.

 Teringan Balkish akan kata-kata Dr HM Tuah dalam sebuah buku motivasi, “Bukan semua yang menggembirakan hati kita baik untuk kita. Kadang-kadang yang menggembirakan itu tersembunyi derita. Dan bukan semua yang memualkan hati kita tidak baik untuk kita. Kadang-kadang di situlah letaknya bahagia.”. Kata-kata itulah yang memberi motivasi kepada Balqish supaya meneruskan kehidupan yang bakal dibina bersama Daniel. Balqish redha atas takdir Allah, andai Daniel adalah jodohnya dia pasrah. Hanya Allah sahaja yang tahu apa yang terbaik untuk hambaNya.

Kini hampir 5 bulan Balqish menjadi isteri kepada insan yang bernama Ahmad Daniel. Saat Daniel melafazkan akad, saat itulah dia berjanji akan membuang segala perasaannya terhadap Ashraf. Dia berjanji pada dirinya akan menyayangi suaminya dengan sepenuh hati. Tiada lagi kisah sedih yang ada hanyalah impiannya menjadi isteri yang solehah dan membina keluarga yang bahagia. Dia ada terbaca dalam sebuah buku, antara ciri-ciri wanita solehah ialah mentaati dan menyayangi suaminya. Dan kini cinta pertamanya bertukar menjadi cinta utama. Cinta kepada Yang Maha Esa.Hanya pada Allah dia memohon agar rumahtangganya sentiasa bahagia. Amin.

Bersambung....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan