Pengikut

Rabu, 15 Disember 2010

Cerpen: Cintailah Aku Sayang (Kesinambungan dari cerpen Cinta Pertama Vs Cinta Utama) Ep.1


alt="cerpen cinta"






Dengan nama Allah Yang  Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Wanita, akal setipis rambutnya,
Jangankan lelaki biasa,
Nabi pun terasa sunyi tanpa wanita,
Tanpa mereka, hati dan perasaan lelaki akan resah,
Masih mencari walaupun ada segalanya.
Apa yang tiada dalam syurga,
Namun Adam tetap rindu kan Hawa,
Pada wanitalah lelaki memanggil ibu, isteri atau puteri,
Dijadikan wanita dari tulang rusuh yang bengkok,
Untuk diluruskan oleh lelaki,
Tapi kalau lelaki sendiri yang tidak lurus,
 Mana mungkin kayu yang bengkok,
Menghasilkan bayang-bayang yang lurus,
Luruskan wanita dengan jalan yang ditunjukkan oleh Allah,
Didikan mereka dari panduan-Nya,
Jangan cuba jinakkan mereka dengan harta,
Kerana nantinya...mereka semakin liar,
Jangan hiburkan hati mereka dengan kecantikan,
Nantinya mereka akan semakin menderita,
Yang sementara itu tidak kekal,
Kenalkan mereka dengan Allah,
Zat yang kekal, disitu punca bagi kekuatan dunia,
Akal setipis rambut,
Tebalkan dengan ilmu,
Hati separuh kaca, kuatkan ia dengan iman,
Perasaan selembut sutera, hiasilah dengan akhlak,
Sedarkan ia kerana nantinya mereka akan melihat nilaian dan keadilan Allah,
Bisikan ditelinga mereka,
Kelembutan bukan satu kelemahan,
Ia bukan satu diskriminasi,
Tuhan, wanita yang lupa hakikat kejadiannya,
Pasti tidak terhibur dan menghiburkan,
Tanpa ilmu, iman dan akhlak
Mereka tidak akan lurus, malahan akan bengkok,
Itulah akibatnya jika wanita tidak kenal tuhannya,
Bila wanita derhaka dunia,
Lelaki akan huru-hara,
Lelaki jangan pula mengharapkan ketaatan,
Teapi binalah kepimpinan,
Pastikan sebelum mereka memimpin wanita menuju ilahi,
Pimpinlah diri sendiri kepada-Nya,
Jinakkan diri dengan Allah
Nescaya akan jinaklah segala-galanya di bawah pimpinanmu,
Jangan harapkan Isteri semulia Fatimah Az-Zahrah,
Andai peribadi tidak sehebat Saidina Ali.

Amin


Hubungan Balqish dan Daniel semakin hari semakin intim. Hubungan mereka ibarat bercinta selepas kahwin. Mereka saling mempelajari dan mengenali peribadi masing-masing. Saling memberi dan menerima. Menerima kebaikan dan keburukan masing-masing. Balqish juga tidak mudah melatah andai ada sesuatu yang ditegur oleh suaminya. Dia akan fikir kebenaran kata-kata suaminya. Jika benar dia akan terima, tetapi jika sebaliknya, dia akan berbincang semula. Setiap hati mereka tidak lupa menunaikan solat berjemaah bersama-sama. Itu petua kebahagiaan rumahtangga, kata nenek Balqish. Selepas solat Balqish dan Daniel akan bermaaf-maafan, kata Daniel kenapa perlu tunggu hari raya baru nak mohon maaf. Balqish juga setuju dengan cara Daniel.

Pada suatu hari Balqish memberitahu keinginannya melawat ke Perlis dengan menaiki keretapi. Balqish teringin melancong ala-ala kembara. Ingin merasai pengalaman menaiki keretapi. “Abang, Balqish teringin sangat nak pergi Perlis. Di sana banyak tempat yang boleh kita lawat. Tapi Balqis tak nak naik kereta atau kapal terbang. Balqish teringin nak menaiki keretapi. Boleh tak, sayang?” Kata Balqish dengan suara yang lembut. “Erm...boleh sayang..abang tak jadi masalah. Cuma Abang takut Ayang je yang penat.” Daniel sangat teruja dengan cadangan Balqish itu. Dia pun dah lama tidak menaiki keretapi. Seingatnya sewaktu Belajar di Universiti Sains Malaysia dia selalu menaiki keretapi untuk pulang ke kampung.  Itu kali terakhir dia menaiki keretapi. “Kalau itu permintaan Ayang, esok juga abang beli tiket. Tempah awal-awal takut waktu nak pergi tiket kehabisan. Kita juga yang hampa”. Mereka bercadang untuk melancong ke Perlis semasa cuti hujung tahun.

Pada hari yang dirancang, Balqis dan Daniel dengan membawa beg galas kembara menunggu keretapi yang akan ke Perlis di KL Sentral.  Sambil menunggu mereka berkongsi ais-krim. Sangat romantik. Daniel sebenarnya seorang yang romantik cuma tidak pandai tunjukkan kepada Balqish. Sikapnya kini menunjukkan dia betul-betul menyayangi Balqish sepenuh hati. Memang Daniel tidak pandai melayan wanita tetapi sejak berkahwin dengan balqish, Daniel belajar bagaimana mengambil hati Balqish. Orang perempuan ni suka bila lelaki memanjakan mereka. Itu yang Daniel belajar dari sahabatnya. Sedaya upaya Daniel menjaga hati Balqish. Dia tidak mahu Balqish merasa tidak bahagia berkahwin dengannya. Dan menjadi rutin seharian, pulang dari kerja pasti Daniel akan menghadiahkan 3 kuntum bunga ros merah.

Hampir 15 minit mereka menunggu keretapi untuk ke Perlis. Mereka sengaja mengambil keretapi malam, supaya sampai pada pagi esok mereka boleh terus boleh melawat Negeri Indera Kayangan itu. Setibanya mereka di Stesen Keretapi  Padang Besar, perkara utama yang mereka buat ialah mencari kereta untuk disewa. Bagi Daniel kereta perlu disewa untuk memudahkan perjalanan mereka nanti. Mereka juga berhajat menziarahi rakan Daniel yang dikenalinya semasa belajar di USM. Sejak majlis konvokesyen mereka 6 tahun lepas memang mereka tidak pernah berjumpa.

Rupanya Negeri Perlis ni banyak terdapat ladang-ladang tebu. Balqish menjadi teruja dengan permandangan ladang-ladang tebu itu, bagai sawah padi yang terbentang luas. Selama ini, dia hanya melihat tebu yang ditanam secara kecil-kecilan. “Ya Allah, cantiknya permandangan ladang tebu ni ye, sayang.”kata Balqish kepada suaminya. “Perlis ni kan merupakan pengeluar gula utama di Malaysia, memang lah luas ladang tebunya. Hendak menampung keperluan gula rakyat di Malaysia. Itupun Malysia masih mengimport gula dari Negara luar.” Terang Daniel kepada isterinya panjang lebar. Daniel sudah beberapa kali datang ke Perlis. Jadi sedikit sebanyak dia mempunyai pengetahuan mengenai negeri Perlis. Selain itu, perlis merupakan salah sebuah negeri di Malaysia yang bersempadan dengan Negara Thailand. Ini termasuklah negeri kedah dan Kelantan. Sambil meninjau-ninjau ladang tebu tersebut, Daniel mengambil kesempatan menangkap beberapa keping gambar bagi simpanan dan tatapan rakan serta keluarganya.

“Sayang, abang nak bawa ayang pergi membeli-belah di Padang Besar dan Wang Kelian. Abang tahu ayang mesti nak hadiahkan cenderamata dari Perlis untuk kawan-kawan kan. Macam-macam barang yang dijual disana.kata Daniel sebaik mereka masuk ke kereta. “Wah, seronoknya shopping. Jom. Erm berapa kilometre dari sini?” Tanya balqish kepada suaminya dengan perasaan teruja. “kalau dari sini, lebih kurang 30 kilometer. Tidak lah berapa jauh.”terang suaminya. Mereka bercadang untuk membeli-belah di Wang Kelian, kemudia akan menyewa hotel di Bandar Kangar untuk bermalam. Pada keesokan harinya, mereka akan melawat ke Gua Kelam dan Taman Ular.

Pada malam itu, mereka bermalam di rumah kawan Daniel, Amir. Rumahnya terletak di tengah sawah padi. Amir juga sudah bekeluarga dan mempunyai 2 orang anak. “Daniel, nampak berisilah hang sekarang ya. Hati senanglah tu. Hang apa habak?”sapa Amir dengan loghat perlisnya sebaik sahaja Daniel dan Balqish sampai. Untuk ke rumah Amir beberapa kali mereka tersalah masuk. Almaklumlah dah lama Daniel tidak datang ke sini, dia pun ingat-ingat lupa jalan ke rumah Amir. Amir merupakan sahabat baiknya. Mereka satu jurusan dan duduk serumah semasa di USM.” Aku sihatlah. Macam hang nampak ni. Kalu tak sihat, tak sampailah aku ke rumah hang ni.”jawab Daniel. Terikut-ikut dia dengan loghat Amir. “Mana anak hang?”Tanya Amir sebaik dia lihat hanya Daniel dan Balqish sahaja. “Aku mana ada anak lagi lah kawan, belum ada rezeki. Nak berbulan madu lagilah”mendengar jawapan Daniel wajah Balqish berubah. Kenapalah suaminya menjawab macam tu. Bukan mereka merancang dan ingin bersenang-lenang tanpa anak, tapi belum ada rezeki mereka minimang cahaya mata.

Mereka suami isteri telah dijamu dengan masakan yang istimewa. Isteri Amir, Suhada yang masak. Suhada memang pandai memasak. “Sedaplah kari su ni. Dah lama balqish tak makan kari yang sedap macam ni. Nak masak sendiri, Balqish tak pandai. Dah try banyak kali tapi tak juga jadi.”Puji Balqish tentang masakan kari Suhada. “Esok bolehlah belajar denagn Su.”cadang Daniel kepada Balqish. “Boleh ke Su ajar Balqish?” Tanya balqish. “Ala, tak jadi masalah lah.Esok kita masak sama-sama ya.”Kata Suhada yang juga anak mami Penang. Dahlah cantik, pandai masak pula tu. Bisik hati Balqish.

“Nyaman betul udara kat kampung ni kan Su. Rasa nak duduk lama pula. Kalau di bandar dengan asap kenderaan lah, asap kilang lah dan macam-macam. Nak rasa udara nyaman macam ni, mimpilah.” Kata Balqish semasa mereka berborak di tepi sawah. Amir dan Daniel ke bendang. Kata Daniel, dia teringin nak tangkap ikan puyu. Daniel orang bandar manalah pandai tangkap ikan. Kalau tangkap ikan di pasar bolehlah. “ Abang ni kelakar la,orang lain tangkap ikan tak adalah sampai berlumpur seluruh badan.” Ketawa Balqish melihat suaminya dipenuhi lumpur sawah. Konon nak tunjuk hebat depan Balqish, tapi akhirnya tersungkur di tengah bendang. “Oh, Balqish ketawakan abang ya, nak ambik ni.”Daniel mencubit pipi Balqish dengan tangannya yang dipenuhi lumpur.”Apa abang ni, tak senonohlah.” Balqish buat-buat merajuk. Saja nak susik suaminya.

“Jom Balqish, kita masak sama-sama. Semalam kata nak belajar buat gulai kari.” Kata Suhada sebaik sahaja Balqish sampai kepadanya. “Jom, lepas belajar ni bolehlah Balqish masak sendiri. Nak masak special untuk Abang Daniel. Dia suka makan gulai kari ni” Mereka beriringan menuju ke rumah.

Setelah selesai masak, Balqish dan Suhada membawa bekalan makanan ke sebuah pondok terbuka di tepi sawah. Tentu lebih berselera makan di tepi sawah dengan udara yang nyaman ini. “Erm..macamana Daniel? Sedap tak gulai kari yang Balqish masak ni?” Tanya Suhada kepada Daniel. Kalau nak harapkan Balqish memberitahu dia yang masak, jangan haraplah. Dia kata takut tak sedap. Malu saja. Berkerut-kerut dahi Daniel merasa gulai kari masakan isteri tersayang. Dalam hati Balqish tak keruan, sedap ke tidak. Kalau tak sedap, malu saja. Kalau depan Daniel saja tak apalah. Ni tak. Depan Amir.Malulah kalau tak sedap.”Erm.....kurang sedaplah”kata Daniel sambil matanya menjeling Balqish. Saja dia nak melihat reaksi Balqish. Muka Balqish sudah bertukar masam. Mungkin kecewa masakan dia tak sedap lagi.”Ala,dah masam muka. Sedaplah gulai kari ayang ni. Jangan lah ambil hati, abang gurau saja tadi” kata Daniel lebih kepada memujuk Balqish. Memang sejak akhir-akhir ni Balqish memang cepat terasa dan merajuk. Masa mula-mula kahwin tak Nampak lah sikapnya ini. Mungkin Balqish baru nak menunjuk sikapnya yang sebenar. Nak selalu dimanjai, kuat merajuk dan mudah terasa. Amir dan Suhada yang melihat mereka hanya ketawa. Gembira hati mereka bila pasangan dihadapan mereka ini bergurau senda.

“Amir, Suhada terima kasih banyak-banyak. Kami datang sini hampa berdua layan kami baik sangat.” Kata Daniel kepada Amir dan Suhada. “Kalau hampa berdua nak datang Bangi, boleh bermalam rumah kami. Boleh kami bawa hampa berdua melawat Putrajaya.” Daniel mengajak Amir dan Suhada datang ke rumahnya pula.

Bersambung....


4 ulasan:

  1. bilalah cerpen ni nak bersambung..hhuhuhu..kesian korgkan..duk tunggu2..tp penulisnya malas...

    BalasPadam
  2. abby mai nak drag puisi adam dan hawa kat atas tu..lama dah mai cari... dulu ada tp dah hilang leh tak??

    BalasPadam