Pengikut

Jumaat, 21 Januari 2011

Kata-Kata Cinta

Nikmatilah cinta dalam bentuk yang teristimewa - PERKAHWINAN.

Cita-cita dan cinta memerlukan perjuangan, perjuangan menghendaki pengorbanan, dan pengorbanan menghendaki ketabahan hati.

Cinta hadir daripada ketrampilan pemilik cinta itu sendiri.

Malang sungguh jika usia yang singkat ini kita isi dengan hal-hal yang tidak bahagia, Apakah kita yakin kita kita akan berbahagia di Akhirat kelak. maka kerana itu kita kita bermain dengan sifat-sifat buruk yang mencarik kebahagiaan tatkala kita hidup didunia?

Manusia akan berasa kaya kalau hatinya juga kaya, yang menyenangkan hati ialah keyakinan mencukupkan yang sedikit.Hitunglah apa yang anda miliki jangan menghitung hal-hal yang anda tidak punyi.

Yakinlah daripada setiap kejelikkan dan ujian terselit kemanisan untuk diselongkar.

Untuk mendapat jiwa yang bahagia ada empat perkara: berani kepada kebenaran, tahu rahsia daripada pengalaman hidup, pandai menjaga kehormatan batin dan adil walupun pada diri sendiri.

Tidak selamanya kebahagiaan itu mendatang, kerana kadang kadang sinar matahari ditutup oleh awan yang tebal, kesedihan yang dibawa ketawa ibarat panas mengandung hujan.

Cinta seharusnya melahirkan tindakan-tindakan yang melambangkan kelembutan, kasih sayang dan kebijaksanaan terutama dalam membuat keputusan berhubung dengan insan-insan berlawanan.

(daripada buku Membina Hati yang Bahagia-DR HM Tuah)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan