Pengikut

Isnin, 24 Januari 2011

Kata-Kata Cinta 2

Kata-kata cinta ini saya perolehi dari Buku Membina Cinta Suci Dr HM Tuah. Kadang-kala bila baca kata-kata seperti ni dapat memuhasabahkan diri..(Betul ke perkataan ni?) Sebab hidup kita sunyi tanpa Cinta...Yang penting Cinta kita kepada Yang Maha Esa....



1) Hati yang bahagia akan tenteram dan damailah seluruh anggota. Tetapi hati yang rosak akan membuatkan kelam kabut dan hilang rasa bahagia.~~Mmg betulkan bila kita bahagia, badan kita rasa sihat, hati kita akan rasa damai, jiwa kita tenteram tetapi kalau hati kita rosak atau sakit membuatkan kita tidak keruan kan...Buat sesuatu pun mcm ada yg tak kena dan mmg rasa tidak bahagia.

2) Setiap yang berupa bencana hari ini boleh jadi sebab pada nikmat yang tidak direncanakan. ~~Boleh kita tafsifkan tak? Setiap benana atau musibah yang berlaku pada kita tanpa kita sedari sebenarnya adalah nikmat yang kita peroleh. Contah, kita pernah putus cinta, kita merana, tapi mungkin cinta kita itu sebenarnya bukan yang terbaik buat kita.

3) Reda, Syukur dan Sabar itulah jawapan pada banyak soalan perasaan.~~Jom kita hayati, betul kan kalau kita soalkan tentang hati dan perasaan jawapannya adalah REDA, SYUKUR dan SABAR.

4) Enaknya cinta sukar digambarkan. Ibarat  orang yang makan gula, hanya dia yang tahu rasa gula.~~Ini sesuai kita tanya mereka yang sedang bercinta..hanya diorg jer yang tahu manisnya cinta.

5. Suntiklah senergi keimanan agar kecantikan yang dimiliki semakin menambah kesyukuran, sebab itulah kejelitaan sebenar. ~~Jangan korang suntik dengan botox pula kat muka tu..konon nak cantik,

6. Cinta memang tidak boleh dipisahkan daripada kehidupan sebab kehidupan itu sendiri bermaksud kecintaan.~~Cuba korang bayangkan hidup tanpa cinta, tanpa cinta kepada ALLAH, Ibubapa, guru,dan orang lain. KOSONG kan jiwa kita. Macam hidup tak tentu arah.

7. Apabila seorang lelaki menyukai seorang wanita, hendaklah perasaan itu diterjemahkan melalui usaha untuk menikah. ~~Tanya sama itu lelaki, berani bercinta beranilah bernikah. Baru gentleman.

8. Sebenarnya tidak payah bertemu jodoh, yang payah ialah membina keserasian jodoh. ~~Kadang-kadang dah ramai yang kita jumpa, tapi nak jumpa yang betul2 serasi susahkan, sama-sama menyukai dan menyintai.

9. Cintailah dia kerana ALLAH, tindakan anda tidak menjadi salah. ~~Kerana Cinta Allah adalah Cinta yang Agung dan Suci.

10. Cintai ALLAH hidup menjadi indah. Cintai manusia tidak semestinya hidup menjadi selesa dan bahagia. Jika kita harus bercinta dengan manusia, jadikan cinta kepada manusia itu untuk menuju kecintaan abadi dan suci terhadap ALLAH. ~~Sebab perasaan cinta datang dari Allah swt.

Inilah antara kata-kata yang dipetik bukan dari pokok tapi dari Buku Motivasi Sayang ~ Membina Cinta Suci. Nanti saya buat Part 3 pulak..Banyak2 nanti mata korang berpinar2 nak baca...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan